Części do maszyn rolniczych

Przemysł maszynowy charakteryzuje ciągły rozwój. Nowinki technologiczne w tym zakresie spotykają się z dużą aprobatą. Nawet zagorzali fani klasycznych i utartych schematów przekonują się o dobrodziejstwie skoku technologicznego. W większości modeli ciągników dąży się do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy. Zakup odpowiedniej części nie jest jednak do końca prosty.

Budowa wału korbowego

wał korbowy C-360Silnik spalinowy jest podstawą w każdej maszynie, nie tylko rolniczej. Wał korbowy C-360 dedykowany jest między innymi ciągnikom marki Ursus. W jego budowie wyróżnia się kilka elementów: czopy główne i korbowe, przeciwciężar, tarcza koła zamachowego oraz ramię łączące czopy. Na zakończeniu wału znajdują się ponadto koła zębate pompy oleju, napędu rozrządu, koła zamachowego i innych części. Części w postaci wałów powstają w oparciu o nowoczesną technologię, przy zastosowaniu specjalistycznych pras kuźniczych do metalu. Zbudowane są ze stali węglowej albo rzadziej – ze stali stopowej. Sam kształt uzależniony jest od liczby cylindrów i kolejności zapłonu. Wał korbowy można stosować również do silników dwusuwowych. Wówczas smarowany jest mieszankowo. Oś obrotu wału wyznaczają główne czopy. Korbowody są z nimi połączone przez czopy korbowe. Ramiona wału korbowego są długie, ponieważ spełniają funkcję przeciwciężarów, czyli pozwalają utrzymać balans całego układu. Mogą być skręcone śrubami, lub połączone fabrycznie.

W wałach znajdują się otwory i kanały, którymi przepływa olej przeznaczony do smarowania. Zarówno czopy korbowe, jak i główne są wyposażone w łożyska ślizgowe smarowane olejem. Dzięki temu wyróżniają się dobrą nośnością i wytrzymałością. Ich budowa jest bardzo prosta, gdyż składają się z dwóch panewek. Te z jedną mogą być zamontowane jedynie czasami na pierwszym i drugim czopie.